Her er fire enkle grep som de aller fleste kan gjør selv i løpet av noen timer. Det er selvsagt mange flere tekniske og kompliserte løsninger som finnes, men det får bli til en annen gang.

1. INTERNLINKING

Mange nettsider er laget med en sekvensiell sidestruktur der alle sidene ligger pent i tur og orden. Det lages noen kategorier eller menypunkter, f.eks A, B og C. Hver av disse kategoriene får egne undersider A1, A2, B1, B2, B3 osv. En link til side B3 finnes ofte bare på side B. 

Søkemotorer elsker linker, og de indekserer og "skanner" nettsider for linker, sidenavn og mange andre parametre. Når Google ser at kun én side på nettstedet linker til side B3, tenker Google at dette må være en kjedelig side. 

LØSNING: Lag linker fra brødteksten. 

Skriver du om en person i organisasjonen kan du lenke til denne personens profilside. Skriver du en nyhet om et produkt bør du linke til den aktuelle produktsiden. 

Da vil sidene dine raskt stige i popularitet hos Google og andre søkemotorer.

2. ORDBRUK I LINKER

De dårligste linkene heter "les mer". Det er som regel lite brukervennlig og lite SEO-vennlig (search Engine Optimization). 

LØSNING: Lag linker som er mellom 4 og 8 ord lange og forklarer hva slags side du sendes til etter klikk. 

Linker som sier "Les mer om produktene våre" og "Kontakt salgsavdelingen" er tydelige både for oss som brukere og Google sine crawlere som skanner nettsider. 

3. Skreddersy søkeresultatet

Tekstene som vises i et søkeresultat kalles også for metadata. Nesten alle moderne publiseringsløsninger har muligheten til å legge inn spesifikk metadata for hver enkelt side. 

Det kan hende det ligger litt skjult, men det er som regel mulighet til å endre både title og description. Title er den blåe overskriften i Google, descrition er brødteksten i søkeresultatet. 

Under ser du hvordan Norsk Oljemuseum presenteres ved søk på "Oljemuseet": 
Oljemuseets søkeresultat
Det er helt tydelig at denne linken tar meg til fremsiden til Oljemuseet. 

LØSNING: Skriv unik metadata for hver side. I det minste for de aller viktigste sidene du har. 

Universitetet i Stavanger (under) er litt vanskeligere å forstå:  
Universitetets søkeresultat

Her gjorde jeg et søk på "UiS", men der blir jeg som bruker usikker for jeg tror den peker til en nyhetsartikkel. UiS har kodet nettsiden slik at description-feltet automatisk henter tekst fra ingressfeltet i en nyhetsartikkel. Det som også er dumt med dette er at nyhetene endres hele tiden, derfor vil resultatet i Google også endre seg hele tiden.
Det hadde vært mye bedre om UiS hadde lagt inn unik metadata for fremsiden sin i stedet for.

4. FOLK SØKER OGSÅ ETTER BILDER

Dette er kanskje et litt bransjespesifikt tips, for det er ikke så mange som søker etter bilder av ventilasjonssystemer, men det er mange som bruker bildesøk når de leter etter møbler, sykler, biler, klær og lignende. 

LØSNING: 1) legg inn ALT-tekster for hvert bilde og 2) bruk både produktnavn og bedriften sitt navn i bildets filnavn. 

Alt-teksten kan vanligvis legges på hvert enkelt bilde i selve publiseringsløsningen. Det er nyttig for både svaksynte og Google. Det brukes for å beskrive innholdet i filen/bildet. 

Hvis du legger ut et bilde av en bil er det aller best om filen heter noe som "Volvo-XC70-interior-Kvernelandbil.jpg"

Hvis Alt-teksten da sier "Interiøret i Volvos XC70" forstår både mennesker og søkemotorer at dette er et bilde av innsiden i en Volvo. 

Hvis du følger disse fire tipsene kan jeg garantere mer trafikk fra søkemotorer. Men la det gå noen måneder før du måler, for det tar en stund mellom hver gang Google indekserer nettsiden din.