Potensielle kunder besøker nettsiden din ofte, men bare i en begrenset periode. Kan nyheter hjelpe dem å velge deg?

I følge Google Ventures, Google sitt investeringsfond for oppstartsbedrifter, går vanlige kjøp gjennom fem steg i en "shopping funnel":

  1. Utforsk: Samle alternativer og fastsette kriterier
    Vær obs på at kunder vurderer dine produkter samtidig som de undersøker andre leverandører. Hvis det er produkter og tjenester de ikke er kjent med fra før vil de bruke god tid på å gjøre seg kjent med begreper og sjargong.
  2. Shortlist: Velg kandidater
    Basert på den innledende screeningen lager kunder ofte en forkortet liste. Nå gås de utvalgte nærmere i sømmene.
  3. Dypdykk i hvert produkt
    Nå trenger kunden detaljert innhold og beskrivelser.
  4. Bekreftelse: Hva sier folk om dette?
    Når kundene nærmer seg kjøpsbeslutning, leter de etter ekstern bekreftelse fra tester, produktanmeldelser eller fra venner, familie og kollegaer.
  5. Prøv: Hvordan føles dette?
    Funker dette for meg/oss?

Det er kun i første punkt at nyheter kan være av interesse for potensielle kunder. Skal du ha nyheter bør de med andre ord handle om temaer som gjør at potensielle kunder legger deg til i sin shortliste.

Gode nyheter bør handle mer om produktene og kundene dine enn om bedriften din. De bør vise hvordan du differensierer deg fra konkurrentene og så må du gi leserne noen historier de kan spre videre.